Att skriva ungdomslitteratur

Litteratur har många funktioner i våra liv. Dels kan den erbjuda resor och äventyr utan att du behöver lämna ditt vardagsrum, dels presentera nya perspektiv, eller helt enkelt bara underhålla. En genre som är mycket populär idag är ungdomslitteratur, då den inte längre bara är formulerad för ungdomar utan också tilltalar en stor andel vuxna läsare i alla åldrar. Detta kan vi se genom statistiken som visar att försäljningen av denna genre växer år efter år.

Vi minns säkert alla hur förvirrande tonåren och till och med de tidiga 20-åren kunde vara, och litteratur med karaktärer som genomgår samma jobbiga tid kan vara ett gott stöd. Man påbörjar resan som en liten, osäker ungdom utan auktoritet men genom att överkomma hinder kan man växa som person och bli stark, stabil och säker. För att skriva en vettig, tilltalande ungdomsroman, eller till och med serie, måste huvudkaraktären genomgå någon slags transformation och utvecklas även om detta bara handlar om att börja ta ansvar för sina handlingar och arbeta igenom trauman och känslor. Det spelar ingen roll om det är en alv-prinsessa med magiska krafter eller en kille som störtar en tyrann i ett högteknologiskt framtidssamhälle, transformation och ansvarstagande är grundläggande för en tillfredsställande ungdomsroman. Det är lite som en ledarskapsutbildning i Stockholm i litteraturformat. Försök att undvika klichéer och stereotyper när du skriver huvudkaraktären och deras närmaste vänner, eftersom dessa snabbt blir irriterande för läsaren. Försök istället att basera deras beteenden och känslor på vad du själv har observerat och därför kan beskriva väl.

Det är lätt att bli frustrerad över hur världen fungerar. Sällan är det så enkelt och rättframt som vi skulle önska, och det är också en viktig aspekt att ta upp i romanen. Den ska helst inspirera till att individer kan påverka sin omgivning, men samtidigt måste den visa att det finns konsekvenser för alla handlingar, stora som små. Om du river klocktornet för att sända en signal till makthavarna, vad händer då med de civila i närheten? Finns det oväntade konsekvenser långt därifrån som eskalerar problemet istället för att lösa det? Dessa frågor kan både driva händelseförloppet framåt eller kännas för långsökt, och därför är det viktigt att någorlunda veta hur man vill att historien ska sluta så att man kan stoppa karusellen några kapitel i förväg. Ingenting är så otillfredsställande som ett abrupt slut utan ordentlig tanke bakom. Försök att knyta in alla lösa ändar så gott det går, så att läsaren inte sitter i efterhand och tänker “men vad hände med…?”. Försök göra detta utan att dra ut på det för mycket, men samtidigt ge tillfredsställande förklaringar.

Kort sagt är det inte världen som din historia utspelar sig i som är av största vikt, utan snarare vad dina karaktärer gör i denna värld. Ge dem ansvar att leva upp till, med några hinder på vägen, och du är på god väg att skriva en bästsäljare.